La Taula de Comerç comarcal aposta per una política conjunta de comerç amb una planificació transversal i territorial

Dimecres, 14 de març de 2018 a les 08:00

Una nova reunió de la Taula de Comerç del Vallès Occidental, amb la participació dels ajuntaments de la comarca i entitats econòmiques del territori. Durant la sessió s’ha fet la presentació per part de la Diputació de Barcelona de l’estudi Anàlisi d’hàbits de consum i compra a la demarcació de Barcelona i en concret de la comarca del Vallès Occidental. Aquesta presentació s’ha completat amb una jornada de treball de la Taula Comarcal que ha permès avançar en els objectius del treball conjunt per a una política conjunta de planificació transversal i territorial en matèria de comerç.

Durant la jornada també es va presentar l’estat de la qüestió sobre els estudis de comerç i l’estudi que, actualment, estan duent a terme les Cambres. Es tracta d’un estudi sobre el planejament urbanístic que analitza el sòl comercial. Aquest estudi permetrà avançar en la concreció de la base documental i estadística per poder oferir als agents comercials de la comarca i debatre el model territorial. Està previst que aquest estudi finalitzi al final de primer semestre d’enguany.

La Taula de Comerç  és una de les mesures del Pacte per la reindustrialització de la comarca, que preveu el seu treball per tal de mantenir un equilibri en la distribució territorial dels espais de localització d’activitat econòmica.

Treball transversal i territorial

El Tinent d’Alcalde de l’Àrea de Cultura, Innovació i Projecció de la Ciutat de l’Ajuntament de Terrassa, Amadeu Aguado ha destacat que “la Taula comarcal és pionera a Catalunya. Actualment es troba en una fase d’obtenció d’informació per poder prendre decisions, d’una manera consensuada i amb la participació de tots els actors implicats, sobre el model territorial de comerç”. Després d’aquesta fase de diagnosi es podrà elaborar un estudi

Per la seva banda, la  Tinenta d’Alcalde de l’Àrea de Promoció de la Ciutat i Innovació de l’Ajuntament de Sabadell, Marisol Martinez ha afirmat que “el comerç ha de fer front a reptes difícils i per això la política no potser només de comerç sinó més transversal, territorial i planificada. Cal tenir en consideració que el comerç no té fronteres i per això s’ha de tenir una visió que vagi més enllà del nostre territori. S’han  de fer servir diferents instruments de planificació territorial i col·laborar amb l’àmbit privat”.

Enquesta d’hàbits i consum

L’Enquesta d’hàbits de Consum i Compra realitzada per la Diputació de Barcelona proporciona, per primer cop, dades molt consistents sobre diferents temàtiques relacionades amb els hàbits de consum. La grandària de la mostra (més de 1.100 persones enquestades, amb mostres addicionals per a Sabadell i Terrassa) permet obtenir informació a nivell comarcal. L’idea és que l’Enquesta es faci cada dos anys per així poder analitzar els canvis.  Els informes i les dades són accessibles al portal web de la Diputació.

El Diputat delegat de Comerç de la Diputació de Barcelona, Isaac Albert, ha assegurat que “la cooperació territorial en el comerç és indispensable i pel desenvolupament de les polítiques públiques és indispensable disposar de dades, d’informació. S’han pres moltes iniciatives, entre les quals destaquen els cens comercial i l’Enquesta que es presenta”.

Segons l’enquesta, els elements específics de valoració de l’oferta comercial presenten comportament molt similars en els diferents sistemes territorials de la comarca, excepte la Riera de Caldes. Algunes de les conclusions més destacades són:

  • Contenció en el municipi de la compra dels productes quotidians.
  • Preferència pel format de supermercats en el productes quotidians, excepte l’alimentació fresca que comparteix quota amb botigues de barri/eix comercial i mercat municipal.
  • Importància dels productes ecològics, de proximitat o directament del productor a la comarca (per sobre mitjana de la demarcació). Destaquen els sistemes territorials de Riera de Caldes i Sabadell.
  • El pes de les compres per internet és superior a la mitjana de la demarcació. En canvi, sí varia la distribució i importància de les categories de productes: Viatges, moda i complements i informàtica i videojocs.

 

Darrera actualització: 12.03.2018 | 17:23